BACK    MAIN

Opel Zafira 2.0 DTI

Opel ZafiraChoć w segmencie C - minivanów nie brakuje, Opel Zafira ma jednak nad konkurentami przewagę dzięki większej liczbie miejsc. Wszyscy rywale oferują 5 miejsc (wyjątkiem jest 6-osobowy Fiat Multipla), podczas gdy zbudowany na bazie Astry minivan Opla może zmieścić aż siedmiu pasażerów.

Inna sprawa, że dwaj "dodatkowi" pasażerowie podróżują w znacznie mniej komfortowych warunkach niż pozostali, raptownie zmniejsza się także pojemność bagażnika. Faktem jednak pozostaje, że Zafira jest jedynym siedmioosobowym autem w segmencie C. Co ważne, dodatkowe fotele są pomysłowo schowane w podłodze. Dzięki temu, w każdej chwili możemy zabrać na pokład nadprogramowych pasażerów.

Opel ZafiraRodzinne podobieństwo do Astry jest aż nadto widoczne. Mniej wprawny obserwator może nawet oba auta pomylić, zwłaszcza gdy widzi samochód z przodu. Nadwozie Zafiry jest jednak znacznie wyższe niż w Astrze kombi, charakterystyczna jest także opadająca dość stromo maska silnika, tworząca niemal jedną linię z przednią szybą.

Zafira z silnikiem DTI jest oferowana w dwóch odmianach wyposażenia - Comfort i Elegance. W pierwszej znajdziemy dwie poduszki gazowe, ABS, wspomaganie układu kierowniczego, radioodtwarzacz, system kontroli trakcji, elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach, klimatyzację, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka i centralne ryglowanie zamków. Model Elegance jest droższy o niemal 3000 zł, w zamian otrzymujemy aluminiowe felgi, elektrycznie opuszczane szyby także z tyłu, komputer pokładowy i boczne airbagi. Dopłaty wymagają skórzana tapicerka, tempomat, uchylany dach, kurtyny gazowe i system ESP.

Zafira jest autem komfortowym, zwolennicy twardych jak deska aut będą więc raczej minivanem Opla rozczarowani. Wielu jednak takie zestrojenie zawieszenia przypada do gustu. Jedyne, co wymaga w Zafirze DTI przyzwyczajenia, to nieco większa niż w modelach benzynowych skłonność do podsterowności. Na szczęście łatwo ją opanować, poza tym pojawia się przy naprawdę szybkiej jeździe.

Wnętrze Opel ZafiraWnętrze
Choć znajdziemy tu bardzo wiele elementów znanych z Astry czy innych modeli Opla, deska rozdzielcza ma inny kształt. Charakterystyczne są zwłaszcza wloty powietrza nad konsolą środkową. Kierownica z Astry ma niestety jej główną wadę - bardzo niewygodnie umieszczone przyciski klaksonu, plus za to należy się projektantom za pomysłowe przyciski sterujące radiem. Materiały są niezłej jakości, szkoda jednak, że większość użytych tworzyw jest w czarnym kolorze. Szarości mogłyby nieco ożywić smutne wnętrze.

Nadwozie
O podobieństwie do Astry kombi już nie trzeba pisać, pora wymienić różnice. O ile uniwersalna wersja Astry ma 151 cm wysokości, to Zafira jest o 12 cm wyższa. I tę różnicę można bardzo szybko zauważyć wsiadając do auta. Wprawdzie przestrzeń nad głową pozostaje niewykorzystana, ale dzięki niej całe auto wydaje się bardziej przestronne. Auto ma niemal taką samą długość jak Astra kombi, jeśli nie wykorzystujemy dodatkowych dwóch siedzeń, bagażnik Zafiry jest wyraźnie większy. Uroku dodają relingi dachowe, bardzo łatwo na nich zamontować bagażnik na narty czy rowery.

Opel ZafiraSilnik
Pod maską opisywanego auta znalazł się czterocylindrowy silnik wysokoprężny, o pojemności 2 litrów i mocy 100 KM. Ma on system bezpośredniego wtrysku paliwa, nie zdecydowano się na tak ostatnio popularny system common rail. 100 KM w aucie ważącym niemal 1500 kg to niezbyt wiele, Zafira DTI nie ma więc oszałamiających osiągów. Sprint od 0 do 100 km/h trwa 14 sekund, z prędkością maksymalną jest już lepiej - 175 km/h. Na odmianę DTI decydują się kierowcy, którzy większą niż do osiągów wagę przywiązują do zużycia paliwa. Zafira jest rzeczywiście oszczędna, podczas jazdy rzadko zużywa więcej niż 7,5 l oleju napędowego na 100 km i to przy dynamicznej jeździe.

Zafira jest ciekawą propozycją dla osób poszukujących minivana. Jej wielką zaletą są dwa dodatkowe fotele, ukryte pomysłowo w podłodze. Jest także bardzo bogato wyposażona, wyższa niż u pięcioosobowych konkurentow cena jest więc usprawiedliwiona.

Opel Zafira DTI a konkurencja

Model

Opel Zafira

Renault Scenic

Citroen Xsara Picasso

Silnik

R4

R4

R4

Liczba zaworów

16

8

8

Napęd

przedni

przedni

przedni

Pojemność skokowa (cm sześc.)

1995

1870

1997

Moc maks. (KM)

101

105

90

Maks. moment obrotowy (Nm)

230

230

205

Skrzynia biegów

M/5

M/5

M/5

Hamulce przednie/tylne

T/T

T/T

T/B

Średnica zawracania (m)

11,2

11,4

11,5

Objętość bagażnika (dm sześc.)

150*

410

550

Długość (mm)

4317

4170

4276

Szerokość (mm)

1742

1700

1751

Wysokość (mm)

1634

1680

1625

Rozstaw osi (mm)

2694

2580

2760

Masa własna (kg)

1485

1290

1300

Ładowność (kg)

600

550

550

Prędkość maksymalna (km/h)

175

177

175

Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.)

14

12,7

14,5

Zużycie paliwa (l/100 km)

Miasto

8,4

7,7

7

Poza miastem

5,5

4,9

4,6

Średnie

6,6

5,9

5,5


* - z siedmioma pasażerami, T - hamulce tarczowe, B - hamulce bębnowe, M - skrzynia manualna

Wyposażenie

Model

Zafira Elegance

Scenic Alize

Xsara Picasso SX

Cena (zł)

86 800

71 900

77 300

ABS

S

S

S

Airbag kierowca/pasażer

S/S

S/S

S/S

Poduszki boczne

S

S

O

Wspomaganie kierownicy

S

S

S

Elektryczne szyby

S

S

S

Centralne ryglowanie zamków

S

S

S

Radio

S

O

S

Klimatyzacja

S

S

S

Aluminiowe felgi

S

O

O


S - standard, O - opcja

skok do góry

BACK    MAIN

Designed by TROLEX © 2002

All rights reserved